Hanoi (matig), Ha Long Bay (geweldig), Sapa (#1) - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van mardy - WaarBenJij.nu Hanoi (matig), Ha Long Bay (geweldig), Sapa (#1) - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van mardy - WaarBenJij.nu

Hanoi (matig), Ha Long Bay (geweldig), Sapa (#1)

Door: Martin

Blijf op de hoogte en volg

06 September 2008 | Vietnam, Hanoi

Zo mijn laatste dag Vietnam is ingegaan. Kan niet wachten om in het vliegtuig te stappen en naar Loas te vliegen. Ben nu precies 1 maand in Vietnam en dat is ongeveer 1 week teveel. Maargoed na al de problemen met mijn visa heb ik nu eindelijk mijn paspoort terug met een boete van $100 en dus permissie om het land te verlaten.

In anderhalve week Hanoi en omstreken wel weer vele schitterende landschappen gezien en geweldig gelachen met nieuwe en oude vrienden. Hanoi zelf als stad vond ik niet bijzonder boeiend maar het is de hoofdstad dus heb ik weer de verplichte bezienswaardigheden afgewerkt.
Dit klinkt mischien raar voor degene die nog nooit een langere reis gemaakt hebben, maar op een gegeven moment ben je verzadigd. Alle tempels en musea gaan op elkaar lijken, soms neem ik niet eens meer de moeite om er foto's van te maken. Dus wat doe je dan? Dan ga je naar snake village en laat twee slangen voor je ogen vermoorden om vervolgens het hart van de slang te nuttigen in een shotglas vermengd met slangenbloed en ricewine. Dit is met afstand het meest bizarre wat ik ooit genuttigd heb. Met name omdat het hart nog steeds klopte op het moment van consumptie. Verder nog meer slangebloed en slangengal gedronken, gevolgd door 7 slangengerechten, heerlijk.

Vanuit Hanoi heb ik ook een tour gemaakt naar Ha Long Bay, eigenlijk het enige deel van Vietnam waar ik absoluut heen wilde gaan. Gelukkig leefde ha long bay op naar zijn reputatie het was werkelijkwaar schitterend om hier rond te varen/kanoen/zwemmen. We hadden ook een gezellige groep dus na het dagprogramma was er ook volop vertier in de avonduren (geen verdere uitleg nodig lijkt me).

Toen ik terug kwam in Hanoi kreeg ik te horen dat ik nog eens 5 dagen mocht wachten op mijn visa. Op hetzelfde moment stond een maat van mij een treinticket naar Sapa te kopen en vond het wel een prima idee om mij mee te nemen. Ik was eigenlijk niet van plan om naar Sapa te gaan maar met de nodige dagen te vullen besloot ik om maar mee te gaan. Dit kan zomaar eens de beste beslissing van mijn tijd in Vietnam zijn geweest. In Sapa (uiterst noord Vietnam, bijna tegen Chinese grens aan) bevind je je op een hoogte van 1600 meter wat betekend dat de temperatuur heerlijk is. Even niet meer zweten van de warmte maar weer eens van de inspanningen voor de verandering. Sapa is een bergdorpje dat helaas helemaal verpest is door toerisme. Overal staan hotels, restaurants en souvenirs winkeltjes en op straat staan alle hill tribes hun best te doen om je van alles te verkopen waar je niks aan hebt. Maar buiten dit negatieve punt was het toch een bijzonder aangenaam plaatsje. Het leek op sommige plekken een beetje op de franse wintersport plaatsjes in de alpen zonder de sneeuw.
In Sapa zelf wat rondgewandeld en een twee daagse trekking tour gemaakt. De twee daagse tour was echt geweldigd en dat zeg ik niet vaak. Misschien kwam het omdat ik geen idee had waar ik heenging of wat te verwachten of misschien wel omdat ik er niet eens heen wilde. Wat ik aantrof in Sapa heeft voor een groot gedeelte Vietnam gered, ik heb twee dagen door schitterende berglandschappen gelopen tussen de rijstvelden in en de lokale bevolking, echt genieten. Verder hadden we ook het geluk een onwijs grappige gids te hebben die nog meer achter de vrouwen aanzat dan ik en mijn maat.
We hebben een nacht in een home stay overnacht, waar we dachten eindelijk een alcoholvrije avond te hebben. Het was ons niet gegung, tijdens het eten kwam een anderhalve liter fles "happy" water te voorschijn, en die verdween en rap tempo in onze maag. Het was zelfs zo erg dat we onze gids moesten afvoeren want hij kon het tempo en de happywater helaas niet aan, met als gevolg dat onze gids de volgende dag degene was die steeds vroeg of we niet even konden stoppen. Maar alle flauwekul daargelaten Sapa heeft mij echt verrast en daar ben ik bijzonder blij om.

Nu dus nog een paar uurtjes in Vietnam voor mij en dan op naar Laos, om mij daar weer opnieuw in het avontuur te storten.

gr Martin

  • 08 September 2008 - 17:14

    Andrea:

    Mardy! Leuke verhalen! Is Laos je laatste stop? Daar heb ik echt heel veel mooie verhalen over gehoord! Maandag vertrek ik richting India- Spannend! Ook ik hou een site bij: bellaert.waarbenjij.nu, dus als je het leuk vindt om een keer te lezen hoe ik me daar red... Een vraagje: Tijdens kerst en O&N heb jij een glebe village hostel in Sydney geslapen toch? Had ik opgeschreven...Was dat wat? Het lijkt (op internet) de goedkoopste optie voor die periode, dus misschien willen we daar alvast een paar nachtjes boeken.
    Nou, geniet nog van je reis en tot over een half jaar!
    Liefs Andrea

  • 08 September 2008 - 17:19

    Frenzy:

    Hee man! was net ff je laatste post aant lezen. lachuh al die plaatsen rechtstreeks uit hollywood vietnam films. nog wat charly's kunnen neerknallen met die AK ;) veel plezier nog! wanneer je terugkomt op de tuinstraat ben ik misschien nog op vakantie in egypte (ook relaxt) iig veel plezier in loas
    mzzl frnz

  • 16 September 2008 - 08:15

    Tom:

    hey mardy,

    hoe is het jongen alles nog beetje onder controle weer?
    wanneer kunnen we je weer in dit schitterend land verw8e?
    heel veel plezier nog jongen
    groeten...

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Vietnam, Hanoi

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 608
Totaal aantal bezoekers 101622

Voorgaande reizen:

23 Juli 2009 - 17 Februari 2010

Reis: Centraal America

07 Juli 2008 - 08 Oktober 2008

Reis: Zuid Oost Azie

28 Augustus 2004 - 25 Augustus 2005

Reis: Australie + Nieuw Zeeland

03 Januari 2012 - 30 November -0001

Business or Pleasure?

Landen bezocht: