Angkor Wat simpelweg Fenomenaal!! - Reisverslag uit Preah Seihanouk, Cambodja van mardy - WaarBenJij.nu Angkor Wat simpelweg Fenomenaal!! - Reisverslag uit Preah Seihanouk, Cambodja van mardy - WaarBenJij.nu

Angkor Wat simpelweg Fenomenaal!!

Door: Martin

Blijf op de hoogte en volg

03 Oktober 2008 | Cambodja, Preah Seihanouk

Hoi Allemaal

Goed dan nu waarschijnlijk de laatste post van mij vanuit het buitenland.
Zoals beloofd de rest van mijn belevenissen in Siem Riep. Goed de dag was dan eindelijk aangebroken dat ik naar het tempelcomplex van Angkor Wat zou gaan. Ik heb dit bewaard voor het einde van mijn trip omdat het het hoogtepunt van mijn reis moest worden en anders toch een van de hoogtepunten. Met het opleggen van deze druk op de tempel was ik ook een beetje bang geworden dat ik misschien te hoge verwachtingen. Het zou zeker niet de eerste keer zijn dat je ergens met hoge verwachtnigen heen gaat en dat de belevenis niet kan opleven aan de (zeg maar gerust torenhoge in dit geval) verwachtingen op kan leven.
Klein tochtje met de tuk tuk en daar zijn we dan, ticket kopen voor 3 dagen $40 duur maarja al hadden ze $100 gevraagd iedereen betaald toch wel. Eerst even ontbijten om de spannng nog een beetje hoger op te bouwen. En dan is de tijd aangebroken om de tempel in al zijn glorie te gaan aanschouwen. Gelukkig zit het weer mee vandaag, in de zin dat het een schitterende lucht heeft gecreeerd, wat helaas ook betekend dat het bloedheet is. We worden door een groepje vriendelijke gastjes via een omweg naar de tempel geleid en zij voorzien ons van de nodige informatie. En voordat ze de kans krijgen om geld te vragen voor hun informatie worden ze weggestuurd door de toeristenpolitie, ha ha, 1-0 voor ons. Als we ons binnen de muren van de angkor wat bevinden is het moeilijk om geen foto's te nemen. Met iedere paar meter die je dichter bij de tempel komt zie je weer een mooie foto, moet mezelf echt dwingen om af en toe ook eens gewoon naar de tempel te kijken in plaats van door het scherm van camera te turen.
Als we op meters afstand staan van de tempel is er eigenlijk geen bal meer aan, wel leuk om ff wat trappen te beklimmen om zo de tempel van een andere kant te bekijken. Weer naar beneden en onze ronde vervolgen. Na wat apen in compromerende posities gezien te hebben komen we bij HET punt waarvan bijna alle foto's zijn genomen die je ooit gezien hebt van de angkor wat. Hier natuurlijk ook weer tig foto's genomen in alle mogelijke functies. Daarna even rustig gaan zitten, camera in rugzak en dan het beeld eens even goed in je opnemen. Daar zittend kon ik mijn geluk even niet op, het was alles wat ik hoopte en meer. Ik keek naar misschien wel het mooiste bouwwerk dat ik ooit gezien had. Niet alleen mijn mening, het is een van de mooiste en indrukwekkendste bouwwerken gemaakt door de mensheid, bedenk ook dat het in de 12de eeuw is gebouwd. Fenomenaal, klinkt overdreven maar ik ervoer echt een gevoel van intens geluk, kan iedereen aanraden om eens een keer hier te komen kijken.
Het zou moeilijk worden om nog een keer zo onder de indruk te geraken van een andere tempel hier in dit tempelcomplex. Hoe ver kon ik ernaast zitten. De tweede tempel waar we heen gingen was de Angkor Thom. Bij Angkor Thom staat de Bayon tempel, een tempel waar ongeveer 200 gezichten in zijn verwerkt. Weer een tempel die mij versteld deed staan van zijn schoonheid. Bij het zien van deze twee tempel was het al duidelijk dat het een van de beste dagen van mijn trip was. Hierna werd het echter wel steeds moeilijker om zo onder de indruk te zijn van een tempel of een ander bouwwerk in het tempelcomplex.
In de volgende dagen zagen we hier een daar nog een schim van schoonheden die ons de eerste dag zo versteld hadden doen staan. Maar die eerste twee tempels stonden zo ver boven de rest qua schoonheid, dat ze een eigen niveau hadden. Vergelijk de piramides van gizeh maar met andere egyptische piramides, ze zijn niet te vergelijken, tuurlijk ze hebben de zelfde vorm maar daar houd het ook op. Het great barrier reef en alle andere riffen ze zijn mooi, maar lang niet zo indrukwekkend. Zo kan ik nog wel even door gaan met vergelijkingen maar ik geloof dat het wel duidelijk is.
Buiten het angkor wat tempelcomplex ook nog een boottocht gemaakt naar Tonle Sap het grootste zoetwater meer in Cambodja en een "drijvend dorp" wat eigenlijk gewoon een dorp op stelten was. Ja was aardig maar daar ook alles mee gezegd. Natuurlijk mag ik ook niet vergeten het nachtleven aan te duiden in Siem Riep. Hetzelfde nachtleven wat er voor zorgde dat we 2 van de 3 keer te laat bij onze tuk tuk aankwamen. Gelukkig leerde hij ons snel kennen en omdat we ons schuldig voelde (waren we ook!) betaalde wij op die dagen zijn eten dus zo erg vond hij het niet. Nachtleven zo speciaal dan? Nee, niet echt, maar twee tenten wisten ons iedere dag tot in de kleine uurtjes daar te houden. Kortom veel gelachen daar en ook weer oude bekende uit onder andere Vietnam tegen gekomen.
Tijd om weer verder te gaan via een nachtje in Phnom Penh naar Sihanoukville. Ha ha, 1 nachtje, krijg nog koppijn als ik er aan denk. Mocht je ooit in Phnom Penh zijn, mijd de heart of darkness, duivelse plaats. Zeg maar spicy club keer 10, gelukkig nog wel al mijn spullen bij me weten te houden alleen mijn gezondheid kwijtgeraakt. Goed dus naar Sihanoukville in een topfitte conditie en op merkwaardige reden 1 ontstoken oog, lekker in combinatie met mijn koppijn. Hoe dichter we bij Sihanoukville kwamen des te harder begon het te regenen. Heb ik weer wil ik de laatste dagen op het strand doorbrengen regent het. Gelukkig is dat leed reeds geleden en lig ik sedert gisteren heerlijk op het strand overdag. Tuurlijk wel de eerste dag verbrand want deze jongen doet niet aan zonnebrand, de l*l. Nu dus iets minder in de zon en dan toch maar met een beetje zonnebrandcreme op zijn huidje heerlijk de dagen uitluieren.
De tickets voor de terugreis zijn al geboekt en ondanks dat ik nog helemaal niet naar huis wil, zijn de radaren al in beweging gezet.
Volgende week deze tijd is deze jongen weer in de schitterende stad Eindhoven te vinden.

Ciao!

  • 03 Oktober 2008 - 12:28

    Jas:

    Haha kale lul! Die mooie plaatjes komen me bekend voor! Neem je je krulltjes wel mee terug?

  • 06 Oktober 2008 - 12:01

    Frenzy:

    ben nu ook echt benieuwd geworden naar die eerste 2 tempels, leuk geschreven en tot van de week
    mzzl frnz

  • 09 Oktober 2008 - 08:52

    Jeroen Hoengras:

    Heb weer een even een hele rits verhalen van je gelezen en ben erg onder de indruk! Echt mooi wat je allemaal mee hebt gemaakt. Tot binnenkort in ehv!
    Trouwens die millimeter coupe staat je best goed :)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Cambodja, Preah Seihanouk

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 554
Totaal aantal bezoekers 101646

Voorgaande reizen:

23 Juli 2009 - 17 Februari 2010

Reis: Centraal America

07 Juli 2008 - 08 Oktober 2008

Reis: Zuid Oost Azie

28 Augustus 2004 - 25 Augustus 2005

Reis: Australie + Nieuw Zeeland

03 Januari 2012 - 30 November -0001

Business or Pleasure?

Landen bezocht: