Stukkie Australie - Reisverslag uit Melbourne, Australië van mardy - WaarBenJij.nu Stukkie Australie - Reisverslag uit Melbourne, Australië van mardy - WaarBenJij.nu

Stukkie Australie

Door: Martin

11 Maart 2005 | Australië, Melbourne

Hoi pipeloi (huh?)

Zo, ik weer een stukje Australie te beschrijven, dus ga er maar weer even goed voor zitten en probeer niet te jeloers te worden op ons. Tis toch niet mijn schuld dat ik een jaar lang dingen doe, waar je normaal maar een paar weekjes voor hebt.
Je moet maar zo denken, jullie tijd komt nog wel, of niet natuurlijk.

Goed terug tot de orde van de dag.
Terug in Australie en Sydney en in ons oude hostel, voelden het weer een beetje als een thuiskomst.
En ondanks dat we niet te veel tijd in Sydney wilde besteden, hadden we nog wel een paar activiteiten op ons lijstje staan.

En na toch weer een paar dagen weg gelamd te hebben was het zover.
We hadden plannen gemaakt, en zouden naar de blue mountains gaan. Wel gingen we apart, ik wilde georganiseerd, en jur op z'n eigen. Ik was lam, hij was cheap (of iets in die richting).
Dus de volgende dag naar blue mountains, vroeg weg, eerste stop bij olympisch park+dorp, was ik al geweest maar wel leuk nu met een gids erbij. Toen een stop bij een of andere plek in het bos in de lower BM (blue mountains) daar zagen we een groep europese grijze kangoeroe's wel weer eens grappig om die beesten te zijn na 2 maanden n-z. Toen wat watervallen bekeken in de higher BM, alle maal wel grappig en vooral ook mooi. Toen naar de three sisters, daar kwam ik in feite voor, dus na de nodige foto's was de trip voor mij een succes.
De three sisters zijn zeg maar de anzicht kaart van de BM.
Daarna nog een wandeling gemaakt, en met swerelds steilste "trein" (+50%) meegeweest.
Jur z'n trip was ook prima bevallen, dus hadden we allebei een leuke dag gehad, met weer eens een wat ander gezelschap. En konden we elkaar zowaar naar elkaars dag vragen zonder al alles te weten.

De dag daarna zijn we naar bondi geweest, viel eigenlijk een beetje tegen. Maar we hadden nu tenminste alles gezien wat we wilden zien in Sydney, dus gingen we een ticket regelen voor de bus naar Canberra.
Met bondi bedoel ik trouwens Bondi beach, is een wereld beroemd strand waar volgens de verhalen alleen maar knappe mensen komen, dus wij hoorden onze roeping.
Maar op de een of andere manier kreeg ik het idee dat al de toeristen het "knappe peil" behoorlijk v*rkl*t*n. Was niet veel interessants te zien, dus konden we onze zoom lenzen weer wegstoppen.

Verder terug in Kings Cross, (nog altijd de rosse buurt van Sydney) gingen we een laatste keer uit om in stijl afscheid te nemen van the Cross. Wat er min of meer op neer kwam, dat we nog een keer gelegitimeerd zat konden worden, maar het liep ff anders uit. Na veel afwijzen werden de striptenten toch wel erg symbolisch voor Kings Cross. En we wilden toch niet dat deze buurt zijn goede naam zou kwijt raken als touristen zoals ik en jur, door niet een stripshow te bezoeken. Wel een grappige avond gehad.

De dag erna werd het tijd om afscheid te nemen van Sydney, dus liepen we 's avonds naar het opera house en harbour bridge om nog wat fotootje te maken en het beeld nog eens goed op ons in te laten werken.

Toen werd het de volgende dag tijd voor de busrit naar Canberra.
In Canberra hebben we een stadswandeling gemaakt, met als hoogtepunt het zeer aparte parlements gebouw. Daarin hebben we een korte tour gemaakt, en zijn naar een vragen "uurtje" van het parlement geweest. Dit was echt gaaf, om alle ministers en mp john howard in actie te zien. Het ging er vurig aan toe met ook veel dingen om om te lachen. Lang niet zo saai als in NL. (Al ben ik natuurlijk nooit echt in de tweede kamer geweest). En 's avonds zagen we ook delen terug op tv van het vragen uurtje.
Was trouwens ook leuk omdat het ging over iraq, waar australie de positie van NL moest overnemen. En daar waren ze het dus niet allemaal mee eens, omdat wij meer personeel daar hadden en stukken beter uitgerust, dan hoe de australiers daar nu heen moesten. Dus wij zaten toen even met een brede grijns op de publieke tribune.

De dag erna zijn we weer naar een museum geweest. Al waren we redelijk snel uitgekeken. Ik begin een beetje verzadigd te raken met musea.

Oh ja, Canberra is trouwens een stad van ruim 300 000 inwoners en ligt in de staat Australian Capitol Territory. Deze stad is speciaal van het parlement ontworpen, en van de grond af opgebouwd. Dus is de opbouw van zo'n stad wel apart. Hij is erg ruim, groen, en vooral stil. Voor een stad met zoveel inwoners heeft het de rust van een dorp met 1000 inwoners. Het is hier echt om een aziatische kamergenoot van ons toen te quoten " it's so quiet and peaceful here".
ps canberra ligt drie uur rijden van Sydney en een krappe 300 km. (drie uur rijden dus van 1uur tot 4uur, en bedankt chauff, ik hoef echt niet naar de gp van Melbourne te kijken ofzo)

Na ruim 2 dagen canberra heb je echt alles gezien, en ben je weer toe aan een beetje actie om je heen. Dus met het busje naar Melbourne gegaan. Dit was een nacht bus, tis namelijk een slordige 8 uur rijden en ongeveer 650 km.

Melbourne ligt natuurlijk in Victoria, zoals jullie uiteraard wisten en het heeft ongeveer 3,5 miljoen inwoners.
Hier hadden we besloten gelijk werk te gaan zoeken.

He, lees ik dat goed? Gaan die lamme honden down under weer eens de handen uit de mouwen steken?
Ja helaas wel ja, centjes worden steeds minder.

En na deze keer niet al te veel zoeken een baantje gevonden. We gaan opnieuw een poging doen fruit te plukken. Morgen vertrekken we hiernaar toe, dus de site zal wel een tijdje stilstaan.

We hebben ook al stiekem iets van melbourne gezien, toen we met de gratis tram een rondrit hebben gemaakt. En hebben het melbourne park al zien liggen met de rod laver arena erbij, dus daar gaan we zeker nog naartoe. En kwamen te weten dat er momenteel een Nicolas Cage film hier word geschoten.
Verder wisten we eigenlijk niets wat we wilden zien in Melbourne, want tja, om maar ff eerlijk te zien, zoals de meeste steden aan de kant van de wereld weet ik nix af. Het heild een beetje op bij de harbour bridge en het opera gebouw in Sydney en Uluru (ayers rock).

Goed dat is het denk ik wel weer zo'n beetje.
Dus de groetjes en ga nou dadelijk niet zitten grinniken omdat wij moeten gaan werken.

Martin

• 11 Maart 2005 - 20:26

Loes:

Mooie foto's en weer een leuk verhaal.
    Ik hoop voor jullie dat het fruit plukken iets beter wordt betaald dan hier het aardbeienplukken
    (heb ik het over vroeger natuurlijk, he..)

• 15 Maart 2005 - 21:05

Inge Van Engeland:

Mooie foto's!!! En je verhalen zijn echt leuk!
    Veel plezier weer verder daar!! Groetjes ook van Bert en Carla :)
    PS: Ik word vrijdag de 18e tante!