Mooie tijden (de rest) - Reisverslag uit Kuching, Maleisië van mardy - WaarBenJij.nu Mooie tijden (de rest) - Reisverslag uit Kuching, Maleisië van mardy - WaarBenJij.nu

Mooie tijden (de rest)

Door: Martin

Blijf op de hoogte en volg

31 Juli 2008 | Maleisië, Kuching

Zo ben ik weer. Ga een poging doen wat beknopter te zijn want anders ga ik het weer niet redden om bij te komen.

Dus vorige Kuala Lumpur, vette stad, mooie dingen gezien en het nodige meegemaakt. Maar veel tijd hadden we niet dus gingen we door naar Melakka.
En stad die vroeger in handen was van de Nederlanders. Hier zie je vandaag de dag nog de nodige invloeden van, van bouwewerken tot grafstenen met oud-nederlands op schrift. Ik vond het wel een aardig stadje en ook leuk om het contrast te zien met KL (kuala lumpur).

Na Melakka zijn we naar het deel van maleisie gevlogen dat op Borneo ligt. We vlogen naar het noordelijk gedeelte naar de stad Kota Kinabalu. Vanuit deze stad is er een verplicht nummer en dat is Mount Kinabalu. Volgens mij de hoogste berg van zuid oost azie en een van de makkelijkste bergen om te beklimmen op de wereld. Maar helaas hadden meer mensen het idee opgevat om deze berg (4100 meter) te beklimmen en als wij dit wilde moesten we 5 dagen wachten. En zoals reeds vermeld in dit verslag veel tijd hadden we niet. Maar we hadden gelezen dat er een marathon (climbathon) op de berg plaats vindt en daar staat het record op 3 uur en 49 minuten. Dus dan kunnen wij het toch ook wel in een dag? Wij leggen dit dus voor aan een lief vrouwtje bij het reisbureautje en na veel bellen komt een man ons inspecteren. Na veel leugens van onze kant over het ervaren zijn in bergbeklimmen en extreme die-hard trekking, mogen we de berg in 1 dag gaan beklimmen.

De avond ervoor namen we onze voorbereiding serieus, bordje pasta en avondje geen bier. We hoorden dat andere mensen er weken voor trainen maar ons leek dit de beste voorbereiding. Stiekem werden we toch wel een beetje zenuwachtig want alle verhalen die we lazen vielen flink tegen, terwijl alle verhalen over 2 daagse tochten gingen.

Dag van de waarheid. 5 uur op, 7:40 start klim berg op 1900 meter ( zijn de eerte 2 kilometer in ieder geval gratis). Na 2 uur lekker doorstappen hebben we 2/3 van de heenweg afgelegd, een tikkeltje arrogant zit ik nog te denken dat het misschien wel binnen 3 uur kan lukken. Echter hebben ze het zwaarste gedeelte van de klim tot het laatst bewaard en alsof dat nog niet genoeg was begon het te regenen en waaien en misten. Oke 3 uur kon ik vergeten, helemaal kapot en als een verzopen kat op de berg rond wandelen, welke inmiddels spekglad was geworden door de regen. We liepen inmiddels ook al allemaal alleen en slecht wij 3'en waren op de top bezig. En had ik trouwens al verteld dat ik in plaats van goede bergschoenen toch maar gekozen had voor mijn sandalen en blote voeten. Die begonnen niet toch een beetje koud te worden. Na iets meer dan 4 uur bereik ik de top, en ben nog nooit zo blij geweest om geert te zien. Als ook roeland boven is genieten we van de prestatie en zien op tegen de daling. Dit blijkt ook terecht, nog eens 4 uur in de regen afdalen om vervolgens helemaal kapot weer aan het begin te zijn. Dus mt kinabalu beklimmen; doen! In een dag; alleen als je jezelf echt wil martelen, of omdat je het anders van ons te horen krijgt dat je de watjes methode hebt gebruikt.

Na de beklimming zijn we naar de orang oetangs geweest, hoe konden we die overslaan als we in Borneo zijn? Wel leuk om die apen in het semi-wild te zien. Maar echt super bijzonder was het ook niet.

Toen weer tijd voor een eilandje, Pulau Labuan. Weinig bijzonders maar lag op de route naar Brunei dus waarom ook niet.
Brunei heeft ons verrast, lage verwachten zijn niet altijd even kwalijk. Liepen op straat een gids tegen het lijf, wilde ons nog wel meenemen voor een mooi prijsje en we hebben vanaf 2 uur tot 12 uur heel veel van brunei gezien. Schitterende moskee's paleizen, probiscus monkeys (die met die rare grote neus) en dorpen op palen. Klinkt misschien niet zo bijzonder maar we hadden daar een prima dag.

Daarna naar Kuching gevlogen, om daar gelijk maar weer een flink te gaan stappen het was immers weekend. Flink wat lol gehad met de locals. Kuching zelf heeft niet zo veel te bieden dus gaan we naar een krokodillen farm met een kleine dierentuin erbij. Na de lange nacht van gisteren heerlijk gerelaxd vandaag en veel gelachen om de beesten. Dan de laaste dag met Roeland en Geert doorgebracht. En nu reis ik dus solo (hopelijk zijn de zusjes weer veilig in nederland aangkomen). Ik ben vanuit hier een 3 daagse trip gaan maken naar de longhouses in het binnenland. Dit was weer een bijzondere ervaring, je ziet hoe het er vroeger een beetje aan toe ging en je zit er in de mooie natuur. Wel apart was dat ik er met nog 5 andere brabanders zat. Verder daar kennisgemaakt met de lokale drank rice-wine maar deze onschuldig ogende naam is geheel misplaatst want het is gewoon sterke drank. Doe daar 6 brabanders bij en dan kan je zelf wel invullen hoe de avond verlopen is.
Maar nu dus weer terug in Kuching. Hier vandaan vlieg ik denk ik naar KL en dan gelijk door naar Cambodja, maar er staat nog niets vast.

totzover weer de verhalen van mij, he he ben ik eindelijk een keer bij. Nu nog een keer aan de foto's werken.

  • 31 Juli 2008 - 11:39

    Inge:

    Klinkt geweldig allemaal! Ben wel benieuwd naar foto's ;)

  • 01 Augustus 2008 - 07:46

    Zusje 2:

    heey zusje,
    wij zijn na ongeveer 26 uur reizen terug in eindhoven. helemaal kapot, maar dat is blijkbaar de gang van zaken haha.
    Behoorlijk raar om weer terug te zijn, ook al zijn we maar 3,5 week weg geweest. Iig wel heerlijk om in je eigen bedje te slapen.
    Veel plezier nog, hou ons op de hoogte.
    PS denk wel na he voordat je iets doet!
    :-)

  • 01 Augustus 2008 - 10:54

    Marijke:

    Mooie belevenissen en fijn je ook weer gesproken te hebben.
    Geniet maar verder!

  • 02 Augustus 2008 - 11:10

    Carla En Bert:

    Leuk om te lezen wat je allemaal meemaakt op je verre reis.Veel plezier nog.

  • 02 Augustus 2008 - 17:58

    Geert:

    Hey zusje, jij hebt je wel vermaakt zonder ons daar bij de longhouses hoor ik wel:-) We hebben echt een belachelijke lange terugreis gehad maar we zijn weer veilig thuis. Nu ik thuis ben heb ik wel zoiets van wat doe ik hier. Maarja het was wel weer een mooie vakantie van de zusjes. Jij nog heel veel plezier daar en ik zie wel hoe het met je gaat. Wat Roel al zei denk wel na voor je iets doet he!!! En onthoud goed waar je vandaan komt en waar je heen moet!
    groetjes Zusje 1

  • 10 Augustus 2008 - 09:14

    Frenzy En Dr Dre:

    Leuke foto's Mardy! Je wordt gemist hier in huis hoor! ;)

  • 13 Augustus 2008 - 09:59

    Franske:

    mardyman!
    alles goed? hiero in huis is alles oke. heb je mailtje nog niet doorgestuurd aan nadine (ik heb haar mailadres ook niet) zo te lezen heb je echt een toptijd, en ik hoop ook ooit nog eens daar een kijkje te nemen. heel veel plezier nog komende weken!
    mzzl franske

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Maleisië, Kuching

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 403
Totaal aantal bezoekers 101638

Voorgaande reizen:

23 Juli 2009 - 17 Februari 2010

Reis: Centraal America

07 Juli 2008 - 08 Oktober 2008

Reis: Zuid Oost Azie

28 Augustus 2004 - 25 Augustus 2005

Reis: Australie + Nieuw Zeeland

03 Januari 2012 - 30 November -0001

Business or Pleasure?

Landen bezocht: