Mooie tijd! - Reisverslag uit Bandar Seri Begawan, Brunei van mardy - WaarBenJij.nu Mooie tijd! - Reisverslag uit Bandar Seri Begawan, Brunei van mardy - WaarBenJij.nu

Mooie tijd!

Door: Martin

26 Juli 2008 | Brunei, Bandar Seri Begawan

Hallo Allemaal

Zo het is weer even tijd om een poging te doen wat verhalen te vertellen over de afgelopen tijd maar heb maar eventjes internet dus ga het waarschijnlijk niet allemaal halen.
We zitten nu nog in het rijke Brunei in de hoofdstad en vertrekken straks weer om weer de grens over te gaan terug naar maleisisch borneo in de deelstaat Sarawak.

Goed vorige keer dus gebleven bij Taman Negara, een regenwoud waarover gespeculeerd wordt dat het wel eens het oudste van de wereld zou kunnen zijn. Het regenwoud zou alle ijstijden doorstaan hebben, beweren ze. Om in het regenwoud dat een nationaal park is te komen maakten we eerst een schitterende toch over een meanderende rivier. Je voelde dta je steeds meer de jungle inging. Aangekomen bij het dorpje horen we gelijk alle stoere en gevaarlijke verhalen over de jungle om ons bang te maken en er voor te zorgen dat we ons netjes gedragen daar. Want anders raak je verdwaald in de jungle en er zitten toch echt tijgers, olifanten neushoorns, slangen en ander gevaarlijk spul niet dat iemand ooit deze beesten te zijn krijgt maargoed ze zorgen er toch voor dat je erheen gaat. Het park is ongeveer twee maal zo groot als luxemburg dus we gaan er ook niet vanuit dat we veel meer te zien krijgen als insecten, maar gelukkig is de rest van de natuur ook zeker de moeite waard. We maken er wandelingen door de jungle krijgen boekenvol informatie aangeleverd van de gidsen (maar wie zit er op te wachten? nee geintje is wel interessant maar ik hoef ook niet van alle planten de in's in out's te horen.)
We lopen er over swerelds langste touwbrug door de jungle op hoogtes van soms meer dan 50 meter is wel een leuke ervaring. Ook heb ik hier trouwens gelijk mijn eerste bloedzuiger aan mijn voeten hangen, dus ook dat kan ik van mijn lijstje afstrepen.
Verder hebben we nog met de boot over stroomversnelling gevaren maar dat was ongeveer net zo opwindend als een schaakwedstrijd tussen twee bandleden van de jostiband.
Ook hebben we in de jungle kennis gemaakt met de oorspronkelijke bewoners van Maleisie; de Orang Alsi, en bezoeken daar ook een dorpje van. Hier mogen we onze oermens in ons testen en zelf pijlen maken voor de blaaspijp en deze dan ook zelf gebruiken. Maar hier hoef ik niet op te rekenen mocht ik ooit nog in de jungle geraken dan is het snel afgelopen met deze jongen.
Er stond ook nog een night safari op het programma maar helaas veregende deze twee avonden op rij. Maar al met al toch een leuke tijd gehad in de jungle.

Toen was de tijd aangbroken om de hoofdstad van Maleisie te gaan bekijken. Al aan de rand van Kuala Lumpur spotten we de Pertonas Towers. Grote jongens die torens en mooi om ze nu ook in het echt te zien, voor mij verglijkbaar met het voor het eerst zien van het Sydney Opera gebouw. Snel een hostel geregeld op loopafstand van de torens. Zitten voor het eerst in een kamer zonder ramen, aparte ervaring. Aangezien we pas redelijk laat in Kuala Lumpur zijn aangekomen maken we ons maar gelijk op voor een avondje flink gas geven. Eerst eventjes heerlijk zitten eten want dat is iets wat iedere dag weer een feest is hier in azie, gelukkig even geen piepers voor mij. Na wat barretjes bezocht te hebben vinden we de straat waar het dan echt te doen is, veel mooie grote cafe/clubs. De prijzen weten ze hier wel aardig te verzinnen en betalen dan ook makkelijk meer dan 10 euri's voor een rondje, compensatie voor andere plaatsen denken we dan maar.

shit geen tijd meer, vul het verhaal een andere keer nog wel aan.

later!

• 27 Juli 2008 - 04:42

Marieke & Jasper:

Hey Mardy,

Mooie reis zo te lezen!
    Even een berichtje uit Vang Vieng, Laos. Weet je al waar je straks heen gaat? Wij denken ongeveer over een week Bij Siem Riep(Ankor Wat) te zijn. Laat maar wat weten...

Oh ja..Laos is geweldig!

• 27 Juli 2008 - 11:16

Marijke:

hoi, je bent toch wel een wel een stadjongen.
    In de regenwouden moet je nu zijn, wie weet hoe het er over 20 jaar is.
    Hier is het nu ook zomer.en genieten wij van de tuin. Gaan zo bij de Doornakkers open kijken.
    Groeten, ook van Hans