Nog een keer om het af te leren; Guatemala - Reisverslag uit Guatemala-stad, Guatemala van mardy - WaarBenJij.nu Nog een keer om het af te leren; Guatemala - Reisverslag uit Guatemala-stad, Guatemala van mardy - WaarBenJij.nu

Nog een keer om het af te leren; Guatemala

Door: Martin

Blijf op de hoogte en volg

08 December 2009 | Guatemala, Guatemala-stad

Hallo Allemaal

Zo weer eens een keer een snel opvolgend verslag voor de verandering!
Had jullie vorige keer achter gelaten in Belize, wat ik inmiddels ook achter mij gelaten heb.

Ik was in Hopkins aan de kust van Belize voor mijn vorige verslag. Hopkins bleek een vergissing te zijn wederom met dank aan de Lonely Planet. Hopkins wordt daar genoemd als een van de highlights van Belize en ik moet nog de eerste reiziger tegenkomen die het geen sh*thole vond. Beetje teleurstellend aldaar maargoed je kunt niet altijd geluk hebben.
Een nachtje dus doorgebracht in Hopkins om de volgende ochtend vroeg door te reizen naar San Ignacio. Het openbaar vervoer in Belize werkt verassend goed en is, in tegenstelling tot de rest in Belize, niet eens duur. Na een slechts een bus wissel in de hoofdstad kwam ik naar een aantal uurtjes door schitterende natuur rijden terecht in San Ignacio ookwel Cayo.

San Ignacio is een stad die prettig aan een rivier ligt met veel groen eromheen. Het centrum van de stad bestaat min of meer uit een kruispunt van een aantal straten waaraan alle winkeltjes, excursiebureaus, restaurantjes en barretjes zitten. Nou klinkt dit best aardig maar van alles is er niet meer dan 3 stuks (oke misschien een klein beetje meer). In San Ignacio zat ik in een hostel dat een mooi oud gebouw was, maar helaas niet aan gedacht om een foto van te maken, stom. De reden voor San Ignacio kan een van de diverse tours zijn maar in werkelijkheid komt iedereen hier van de ATM cave. ATM staat voor Actun Tunichil Muknal (eerlijk is eerlijk dit moest ik ook even opzoeken) het is een grot waarin skeletten en artefacten te vinden zijn uir het maya tijdperk die hierheen kwamen om offers te brengen inclusief hun eigen leven. Skeletten komen toch ergens vandaan he, ff blijven opletten. Dit was een leuke tour moesten eerst door de jungle heen en door rivieren heenwaden (oke dik het weer een beetje aan). Bij de ingang van de grot moesten we gelijk beginnen met een stukje zwemmen want in deze grot loopt ook een rivier. Heel veel info van de gids die erg passioneel was over de maya en was nogal religieus en preekte er flink op los. Dit was iets waar ik echter niet zo op zat te wachten maar de man had wel antwoorden op al onze vragen, jammer dat hij ze niet kon beantwoorden zonder er op z´n minst 10 minuten aan te besteden.

Op de terugweg bericht gekregen van Lina dat ze in Flores zat. Dus deze jongen halsoverkop San Ignacio verlaten en na een paar bizarre uurtjes was hij in Flores. Hoe dit precies verlopen is is mij ook nog steeds een raadsel binnen 10 minuten na terugkomst van de tour transport geregeld hostel uitgechecked en in de auto geklommen voor een race tegen de klok. Maargoed na 3 uur rijden 3 verschillende auto´s 2 maniakale bestuurders, diverse schietgebedjes en een grensovergang weer herenigd met Lina. Terug in Guatemala dus, heerlijk om die prijzen weer te zien in plaats van het dure Belize.

Vanuit Flores een bezoek gebracht aan Tikal, moeder der maya sites aldus sommige. Wat kan ik er van zeggen was aardig om weer van die ruines te bekijken maar ondanks dat het alweer maanden geleden was stonden de mexicaanse ruines mij nog vers op het netvlies. Moeder der maya sites, ik weet het niet. Wel met een gids weer onoemelijk veel info gekregen en de nodige lol gehad. De dag erna helaas al weer afscheid moeten nemen van Lina, en toen eventjes met de handen in het haar gezeten. Had eventjes geen idee waar ik heen moest gaan reizen, maar na een uitvoerige studie in de bijbel (LP) de route bepaald.

Volgende stop op mijn route werd Rio Dulce. De rit naar Rio Dulce afgelegd in een comfortabele eerste klas bus, vond dat ik mijzelf mocht verwennen, waarom geen idee maar was wel lekker. De reis was wederom mooi en erg rijk aan groene natuur. Rio Dulce is min of meer een stadje aan het begin van Lago Izabal. Aardig hostel aan het water met mooie uitzichten over de rivier / meer. In het hostel lekker gechilled (spelling?) gebabbeld met andere reizigers. Nadat ik al meerdere malen 2 canadezen had ontmoet die per motor aan het rondreizen waren kwam ik nu een Duitse tegen die dit ook deed. Weg respect voor de canadezen die met z´n 2en en goede motoren, uitrusting 75 dagen rond touren (canada naar guate,belize en mexico). Deze Duitse blonde meid had haar motor gekocht in California en was door mexico en guatemala op weg naar Panama. Hier hadden wij wel respect voor vrouw alleen op motor en blond vragen om problemen leek ons zo maar echt een leuke positive meid. ¨Mexico en Guatemala waren prima, ben alleen in Houston Texas overvallen door twee gasten beide met een pistool¨zei ze doodleuk.

Vanuit Rio met een mooie boottocht naar Livingstone gegaan. Boottocht bracht ons naar een oud kasteel en vele mooie inhammen in de rivier en we zagen de yachten van de rijken der aarde in de haven liggen. Tijdens de bootreis zat er een dame uit Den Bosch naast mij dus ook weer eens mijn Nederlands kunnen oefenen. Zit nu nog in Livingstone in een erg gezellig hostel en begin het backpacker ritme en gevoel weer terug te krijgen. Gelukkig kom ik nu weer andere reizigers en backpackers tegen, iets wat ik hier en daar toch wel miste.
Volgende stop voor mij nu is Honduras, en dan hopelijk voorlopig niet meer terug naar Guatemala daar heb ik wel voldoende tijd doorgebracht voor de aankomende 10 jaar.

paar feitjes (terug van weggeweest)

ga voor de tweede keer in de hitte kerst vieren, maar blijf die kerstbomen buiten in de blakende zon een belachelijk gezicht vinden.

heb in mijn tijd hier in Guatemala meer cuba libres gedronken dan in mijn hele leven hiervoor

ben vergeten een souvernir uit Belize te kopen

ben nu ik erover nadenk ook vergeten een souvernir in El Salvador te kopen

ik word nog steeds opgewonden als ik een Kolibrie zie vliegen

zweet nog steeds als een dolle hier, ben dus blijkbaar nog niet aan de hitte gewend


  • 08 December 2009 - 21:27

    Lamme:

    je hebt de smaak te pakken he, maar je hoeft niet te gaan overdrijven!

  • 13 December 2009 - 17:13

    Geert:

    Goed bezig! Jammer dat je gisteren het feestje voor Jas zijn verjaardag hebt gemist, we hadden je er graag bij willen hebben. groetjes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Guatemala, Guatemala-stad

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 609
Totaal aantal bezoekers 101580

Voorgaande reizen:

23 Juli 2009 - 17 Februari 2010

Reis: Centraal America

07 Juli 2008 - 08 Oktober 2008

Reis: Zuid Oost Azie

28 Augustus 2004 - 25 Augustus 2005

Reis: Australie + Nieuw Zeeland

03 Januari 2012 - 30 November -0001

Business or Pleasure?

Landen bezocht: