Viva Mexico - Reisverslag uit Zipolite, Mexico van mardy - WaarBenJij.nu Viva Mexico - Reisverslag uit Zipolite, Mexico van mardy - WaarBenJij.nu

Viva Mexico

Door: Martin

03 Augustus 2009 | Mexico, Zipolite

Hallo Allemaal

Vorige keer heb ik het bericht afgesloten na 1 dag Mexico City. Dat was geloof ik anderhalve week geleden ofzo, laat ik maar beginnen te zeggen dat dit voor mij als al weken geleden lijkt. We beleven hier een supertijd, de dagen zitten zo vol met mooie/indrukwekkende/leuke activiteiten dat het lijkt alsof iedere dag wel 72 uur duurt. Soms denken we aan het einde van de dag dat de dingen die we in de ochtend gedaan hebben al dagen geleden lijken. Maargoed genoeg flauwekul, ik moet aan het verlsag beginnen, iets wat ik hier in het internetcafe al bijna 40 minuten heb weten uit te stellen.
Mexico city dus. Eerste dag zijn we met de metro naar de basiliek van de heilige maagd van Guadeloupe gegaan. Metro systeem is een genot in iedere stad uber efficient en spotgoedkoop. Bij de basiliek zie je gelijk dat het niet om 1 basiliek gaat maar er staan een hand vol van die heilige bouwwerk. 1 oude basiliek dan 1 nieuwe met grotere capaciteit om de oude te vervangen dan een gebouw op de plaats waar de maagd zich liet zien, eentje vanwaar de maagd werd voor het eerst werd weergenomen en ga zo maar verder. Dus wij daar op het gemakje van het ene schitterende bouwwerk naar het andere gelopen. Allemaal erg indrukwekkend en dus immense belangrijk voor de mexicanen. Nog eventjes op de rolband gaan staan om het schilderij van de maagd te bekijken, er zijn dus rolbanden (heet dat zo??) om opstoppingen te voorkomen.
Met de indrukken van dit alles in onze gedachten zijn we terug naar het centrum van de stad gegaan om daar nog veel meer kerken te bekijken de een nog mooier dan de ander. Ook nog een para musea aangedaan en heerlijk door een park lopen slenteren. De temperatuur is hier overigens goed te doe omdat de stad op ruim 2 km hoogte ligt. Toen was er een hoge toren die onze interesse wekte dus wij de lift en in naar de top gegaan om de stad eens van een ander perspectief te gaan bekijken. En wat blijkt,ook vanaf grote hoogte is mexico city een mooie stad. Verhalen die ons verteld zijn dat mexico city tegenvalt gaan wij vanaf nu af aan tegenspreken. Mexico city is een levendige en aantrekkenlijke mierenhoop (20 miljoen inwoners!). ´s Avonds nog even het nachtleven in zona rosa bekeken.

Theotihuacan stond op het programma voor onze tweede dag. Wederom goed te bereiken met een metro en een bus. Theotihuacan is een eeuwenoud complex wat in z´n hoogtij dagen de grootste stad was van meso amerika, Heden ten dagen staan hier nog diverse echterblijfselen die ook nu als imposante bouwwerken omschreven zouden kunnen worden. Theotihuacan is ook de thuisplaats van ´s werelds op twee na grootste piramide, de piramide van de Zon. Als ik het goed onthouden heb was de basis iets van 220 meter en hij strekt zo´n 70 meter de lucht in. Wat voor een aardige klim zorgt. Voor de mensen die nu nieuwschierige gemaakt zijn de piramide van Cheops (cairo) is de grootste en dan is er nog een andere piramide hier in mexico op de tweede plaats maar deze is lang niet zo indrukwekkend omdat ze deze niet ¨onderhouden¨ hebben en er nu uitziet als een heuvel en in de spaanse veroveringstijd hebben zij er ook nog een kerk op gezet niet wetende date r een piramide onderlag, totzover dit discovery channel moment.

Klein intermezzo, dit gaat veel te lang duren dus ik ga vanaf hier proberen een beknopter verslag te maken want anders gaan het uren duren.

Theotihuacan schitterend dus indrukewekkende plaats en dit zeker omdat het halverwegen de eerste eeuw na christus tot stand is gekomen. Terug in Mexico City weer een paar mooie gebouwen gekeken en ´s avonds ( het was toch en zaterdag avond) eventjes wat clubs bekeken met geode resultaten 3 vette clubs op vette locaties, een sort balzaaltje en technoclub en een club boven op een gebouw.

De volgende dag de bus gepakt naar Amecameca om daar de indrukwekkende (dit word komt vaak terug zeg) Popocatepetl te aanschouwen. Grappig klein stadje, maar wel mooi uitzicht op een vulkaan met sneeuw op de top. Vanuit hier met een niet zo direct weg naar Puebla gegaan om daar verrast te worden. Stad van anderhalf miljoen mensen wallmarts en home depots (hoezo amerikaanse invloeden) in de buitenwijken die allemaal nieuw zijn aangelegd, om vervolgens in het centrum een plaats te vinden waar de tijd heft stilgestaan. Heel gezellige zocalo (stadsplein) met er om heen mooie koloniale gebouwen en terassjes en restaurantjes. Hiere en bliksem bezoek gebracht aan alle toeristische trekpleisters om binen 24 uur de stad weer te verlaten voor Oaxaca. Oaxaca kleinere stad zelfde recept, wij dus weer de kerken in en de koloniale gebouwen bekijken.
Na al deze culturele hoogstandjes werd het de hoogste tijd om met onze lamme ballen op het strand te gaan zitten. Klein nadeel de strandplaatsjes liggen uiteraard op zeeniveau wat wil zeggen dat we voor het eerst liepen te zweten als vrouwen in de overgang. Als eerste Puerto Escondido onveilig gemaakt. Puerto heeft een de beste golven van mexico schijnt, maarja als je al onder de indruk bent van golven van een metertje of 6 vind ik het mar slap. Wij dus met de boardjes volle bak er tegen aangegaan (op een ander oefen strandje, niet door vertellen). Wel leuk om eventjes het strand ritme op te pakken alles is relaxt en vooral heel cool, overall surferdudes en surferbabes. Wij doen ons best om e rook zo uit te zien, maar krijgen gemengde reacties vraag later maar persoonlijk om uitleg.
Het nachtleven hier is top, wat betekend dat we hier niet echt onze volledige 6 a 7 uurtjes per nacht pakten. Maar wel leuk om met de mexicanen tot in de ochtend te feesten.
Het coole Puerto Escondido hebben we toen veruild voor het ultra chille Zipolite, de hoofdactiviteit hier is de hele dag niks doen. Goeie deal vonden wij maar konden on ser toch moeilijk aan houden en hebben toch een vette boottocht gemaakt waar we enorme zeeschildpadden tegenkwamen mooie strandjes hebben gezien, salto´s gesprongen van de rotsen af, en ijskouden cervaza´s weg te tikken met onze nieuwe vrinden. ´s Avonds met diezelfde vrinden heerlijk op het strand een feestje gebouwd met ook dezelfde cerveza´s en locale rum,een gitaar en wat bleek nog wat aardig zangtalent ook.
Vandaag gaan we de nachtbus pakken naar San Cristobal de las Casas om weer even niet te zweten (ligt weer hoog) en het culturele spoor weer op te pakken.

Zo even nog wat vergeten dingen vermelden.
Nog geen 30 minuten in Mexico City hadden we een botsing in onze taxi 3 seconde nadat Martin zei dat het verkeer er eigenlijk best wel geordend uitzag

We hebben in Oaxaca een voorgerecht van sprinkhanen gegeten

We hebben slecht 1 keer tequila gedronken.

Het bier smaakt hier heerlijk fris omdat we er steeds limoentjes bij krijgen.

Het eten smaakt hier opperbest.

We hebben ons nog geen moment onveilig gevoeld in het supercriminele mexico (wat overdrijft de media toch ook altijd lekker)

Mexicaanse dames zijn hier wel beeldschoon (mam je hebt toch echt geen kijk op vrouwen)

Mexico is wel een stuk duurder dan Azie maar nog steeds erg goedkoop in vergelijking met West Europa.

Ik heb het nu helemaal gehad met typen.

Foto´s volgen nog wel een keer

Maar vergeet niet de foto´s van het vorige veslag te checken.

Laat gerust een berichtje achter als het verhaal je aanstond.

Sander nog gefeliciteerd en Frans alvast gefeliciteerd.

Fin

Shit toch nog niet, staan waarschijnlijk veel fouten in dit verslag maar de spaanse grammatical controle zit steeds mijn woorden te veranderen en ik heb geen zin meer om het terug te lezen

Hasta luego!

• 04 Augustus 2009 - 08:35

Inge:

Zoo klinkt allemaal geweldig! Heb meteen zin om ook op vakantie te gaan :) merk je daar eigenlijk nog wat van het hele swineflu-gedoe?

• 04 Augustus 2009 - 15:47

Hans Kemperman:

Hi Martin en Geert-jan, leuk verslag, nog steeds goed leesbaar ondanks de Spaanse invloeden op jullie. Leuk dat jullie het goed naar de zin hebben, ook al is het flink warm. Hier trouwens ook met 30a 32 graden. We blijven jullie volgen, nog veel plezier en ontdek Mexico!

Groet Hans en wilma

• 05 Augustus 2009 - 17:10

Roeland Van Pagee:

Tsss over 195 dagen alweer terug! Noem je dat reizen...

• 06 Augustus 2009 - 21:18

Marijke:

heerlijk zo'n verslag te lezen. Jullie vermaken je wel. Goed dat jij een andere kijk op Mexico en de dames hebt.Ik kijk uit naar je foto,s.
    Hier is het ook hoog zomer en we zitten bijna de hele dag buiten. Lekker hoor. Groeten, ook van Oma.
    Mam

• 06 Augustus 2009 - 22:33

zo weer een paar foto´s erbij volgorde klopt niet maar dat maakt voor het kijkplezier niet uit.

• 07 Augustus 2009 - 17:32

Marijke:

Geweldig wat jullie allemaal doen. Dachten wij veel te zien,doen jullie nog veel meer!
    Alle foto,s -behalve de stand foto´s ,zijn voor ons herkenbaar. Vooral van San Cristobal en San Juan heb ik genoten. Heerlijk dat jullie zo relext kunnen reizen.
    Ga zo door, jullie doen het geweldig.
    Hier ook heet 30 graden, het gaat vast onweren.verder gaat alles zijn gangetje.
    Groeten, en ik kijk uit naar het volgende bericht.
    Mam

• 12 Augustus 2009 - 08:32

Frenzy:

ah gaaf, leuke foto's ook. wow, dat monte albam ziet er echt mooi uit en mexico city lijkt mij ook gaaf. ik ga echter de andere kant op; vandaag ticketje boeken naar beijing :) in ieder geval veel plezier nog en laat die corona's smaken