Laatste verslag uit Mexico - Reisverslag uit San Cristóbal de las Casas, Mexico van mardy - WaarBenJij.nu Laatste verslag uit Mexico - Reisverslag uit San Cristóbal de las Casas, Mexico van mardy - WaarBenJij.nu

Laatste verslag uit Mexico

Door: Martin

22 Augustus 2009 | Mexico, San Cristóbal de las Casas

Hallo allemaal

Ik zit hier weer heerlijk achter de pc in het gezellige plaatsje San Cristobal de las Casas. De oplettende lezer zal deze naam misschien herkennen, is dit geval, gefeliciteerd u heeft 10 punten gewonnen. Deze plaats had reeds de revue gepasseerd maar onderweg naar mijn volgende bestemming ben ik hier weer even gestopt. Hier later meer over, eerst het vervolg van het vorige verslag.

Als mijn geheugen goed werkt wat ik steeds vaker begin te betwijfelen hebben jullie de verhalen vanaf Playa del Carmen nog tegoed. Playa was een aardig plaatsje als je de rest van Mexico niet gezien had. Wij daarentegen hadden dit wel en gingen wij dus snel verder naar het eiland dat voor de kust lag Isla Cozumel genaamd. Na een rappe boottocht stapten wij voor het eerst van deze reis een tropisch eilandje op. Helaas werd dit mooie eilandje overspoelt door toeristen met alle gevolgen van dien. Overal zijn er souverniers (schrijf je dit zo?) zaakjes te vinden en restaurantjes barretjes de hele ratteplan. Toppunt van dit hele gebeuren was dat de prijzen weer in amerikaanse dollars stonden aangegeven en wij dus steeds moesten vragen wat de prijs in de mexicaanse pesos was. Op het eiland wilde we naar een park gaan waar je maya artefacten, schildpaddenvijver en dolfijnen kon zien. Fietsje gehuurd, we blijven Hollanders he, lekker fietsen over het eiland in een ondragelijke hitte, maar wel lekker sportief toch!
Aangekomen in het park blijkt dat in ieder geval ik mijn huiswerk niet het gedaan, waar ik dacht een soort van nationaal park aan te treffen troffen wij een slap amusementspark. Maya artefacten waren waardeloos en van papiermache, vijver bevatte geen schildpadden en de dolfijnen zwommen rond in een daarvoor bedoeld afgezet gedeelte. Beter inlezen de volgende keer, echter wel een schitterend strand.
Volgende dag een snorkeltour gedaan, 3 verschillende riffen gezien met allen hun eigen hoogtepunt. Rif 1 waar we boven een erg grote school vissen zwommen die angstig een barracuda aan het ontwijken waren. Rif 2 een soort van gezonken voertuig met een mega grote krab. Rif 3 lekker boven een groep duikers zwemmen en af en toe zelf een kijkje beneden nemen. Dit concludeerde voor ons eigenlijk het bezoek aan dit eilandje tijd om weer verder te gaan naar de volgende bestemming.

Deze volgende bestemming was Tulum, een plaatsje vooral bekend om een oude maya ruine die als nog als laatste als een echt bedevaartsoord heeft gediend voor de maya´s. Geloof zelfs dat het nog in gebruik in de tijd dat de spaanse scheepjes aankwamen om mexico eens grondig te gaan veranderen. In Tulum naar een soort van beachresort, niet luxe overigens maar wel met een ontzettend vette liggen. Ons hutje (cabana heet het hier) lag op zo´n 50 meter van zee. Op het terein van het hostel stonden allemaal kleine hutjes met palmbomen er overal tussendoor en op de grond gewoon strand. Hier dus weer even heerlijk aan het strand gelegen. Uiteraard vonden ook wij dat we toch maar even de ruine moesten gaan bezichten al was het niet van harte. Bij de ruines was het weer eens niet te doen zo warm, het lijkt wel alsof ze het erom doen, of zou het gewoon het klimaat zijn. Ruines zagen er wel anders uit dan de rest om te beginnen zijn ze op een klif gebouwd dus dit geeft wel een spectaculair uitzicht. De palmbomen hadden ook hun weg naar de ruines gevonden en zo zagen de ruines van Tulum er toch weer anders uit dan de rest.
Vanuit Tulum ook nog een cenote bezocht, geen idee wat hier de nedelandse vertaling voor is en te lui om het op te zoeken. Cenote dos ojos is te beschijven als een soort van onderwater druipsteen grot. Je snorkelt er door een bijna sprookjesachtig soort landschap, overal stalagtieten en stalagmieten om je heen, ongelofelijke ervaring. Nog nooit iets gedaan wat hierop leek. Zeker het af en toe onder rotsen door zwemmen naar lichtpuntjes in de hoop dat je daar dan ook daadwerkelijk weer adem kon halen. Ook hier waren wat duikers present die met zaklampen zorgen dat wij ook weer dieper in de grotten konden kijken om zo nog meer moois te aanschouwen.

Met al dit moois in de bagage was het tijd om terug te keren naar het lelijke cancun, om daar weer een avond te beleven waar de honden geen brood van lusten. Dik feest in een aan het strandgelegen club met als thema , hoe origineel, beach/poolparty. Wij gekleed in ons beste strandtennue naar het knalfeest toe, verdere uitwijding lijkt me overbodig iedereen kan wel raden wat daar gebeurde.

Vanuit cancun toch ook nog maar even een ander tropisch eiland bezocht, isla mujeres. Gelukkig was dit eialndje redelijk ´eilands´ gebleven alles lekker chill en weer bizar mooi strand inclusief zee. Deze dag was tevens de laatste normale dag in Mexico voor Geert, hij is de volgende dag aan een kollosale reis naar huis begonnen.

Ik dus weer in m´n uppie verder, zelf ook een behoorlijke reis gepland. Waar ik vorig jaar steeds vals speelde en voor lange afstanden het vliegtuig pakte ben ik nu met voldoende tijd maar voor de echte backpacker reis gegaan en wordt het dus bussen vanuit Cancun naar Antigua Guatemala, snif snif. Het eerste gedeelte bestond uit een busreis van 18 uur, WTF, ja inderdaad het leven van een backpacker gaat niet altijd over rozen. Na 18 uur in San Cristobal om daar even op adem te komen een vergeten toeristische attractie te bezichtigen. Canon de Sumidero waren we namelijk compleet vergeten op de heenreis. Canon was zeker wel weer een aardig natuurverschijnsel, deed een beetje denken aan milford sound nieuw zeeland maar dan anders. Ook nog even een krokodil gezien wat ook wel tijd werd ook want que wildlife hebben we/ik nog bar weinig gezien.
Morgen vertrek ik voor deel 2 van de reis vanuit San Cristo naar Antigua, ik heb er in ieder geval verrekte veel zin in!

Paar feitjes

We zijn er op het einde van de vakantie pas achter dat we steeds de verkeerde wisselkoers gehanteerd hebben en onze vakantie nu ineens een stuk goedkoper uitvalt

We hebben slecht 2x op een vrtraagde bus moeten wachten en dit waren juist de 2x dat wij gebaad waren bij een spoedig vertrek

Ik heb mijn broertje vanaf een schitterend strand heb mogen feliciteren met z’n 30ste verjaardag, sorry dat ik niet thuis was

Soms kan je beter niet met meiden op je kamer slapen want zij slapen blijkbaar liever met de airco op verwarming niveau

Ik heb hopelijk voor de laatste keer mexicaanse pesos gepind

Tot in Guatemala

• 23 Augustus 2009 - 08:29

Inge:

Hoi Martin,

Klinkt weer geweldig allemaal! Mooie foto's ook! Dat snorkelen in zo'n grot lijkt me erg bijzonder. Veel plezier in Guatemala!

Groetjes Inge

• 25 Augustus 2009 - 11:42

Roeland:

Een avond waar de honden geen brood van lusten. daar had ik bij willen zijn!

• 27 Augustus 2009 - 09:30

Janine:

Op naar Antigua!! Echt een gezellig mooi stadje. Tip: bananenbrood! Geniet er maar van en ik ben benieuwd hoe het je gaat verlopen met de Spaanse taal.

XXX Janine

• 29 Augustus 2009 - 10:14

Geert:

Haha, zusje ik heb nog zand in mijn oren zitten van die lekkere warme woestijnwind die uit die airco kwam de laatste nacht.

• 29 Augustus 2009 - 12:41

Hans:

Gelezen.Het gaat je goed. Groetjes Marijke en Hsn uit Nepal.