Guatemala - Reisverslag uit Antigua, Guatemala van mardy - WaarBenJij.nu Guatemala - Reisverslag uit Antigua, Guatemala van mardy - WaarBenJij.nu

Guatemala

Door: Martin

Blijf op de hoogte en volg

03 September 2009 | Guatemala, Antigua

Hallo Allemaal

Voor mij lijkt het alweer eeuwen geleden maar ik heb weer wat tijd gevonden om achter een pc te kruipen om weer een verhaaltje te vertellen.
Voor heeft er een behoorlijke verandering plaats gevonden ten opzichte van Mexico. Op de eerste plaats heb ik Mexico verlaten en ben ik weer een stempel rijker in mijn paspoort, die nog erg leeg is overigens. Nieuw land dus weer, Guatemala, altijd leuk om bij de grens overgang op zoek te gaan naar de verschillen in de landen. Het eerste verschil wat opviel was misschien ook wel het lekkerste verschil, het is hier goedkoper dan in Mexico. De mexicaanse pesos is ingeruild voor de Guatamalteekse quetzal wat wel weer voor de nodige verwarring zorgt qua wisselkoers. Voor de andere verschillen moest ik wachten tot mijn busrit erop zat.

Ik had het geloof ik vorige keer al verteld maar ik had die dag weer een behoorlijke rit op het programma staan, het duurde uiteindelijk ruim 13 uur om Antigua te bereiken vanuit Mexico. In die 13 uur heb ik 3 keer van bus mogen verwisselen en heb ik diverse leuke mensen en interessante mensen leren kennen. De lange rit zorgde er echter wel voor dat ik pas in het donker aankwam in Antigua iets wat ik meestal probeer te vermijden, omdat ik op de een of andere manier daglicht nodig heb om me te kunnen orienteren.

De volgende dag echter geen tijd verspild en gelijk ´s ochtend naar de spaanse school gegaan die ik van te voren had uitgekozen. De school zag er leuk uit en de informatie was eigenlijk al niet meer nodig maar ook deze klonk prima. Dezelfde middag nog ben ik begonnen met mijn eerste 5 uur spaanse les. 5 uur lang concentreren was toch wel weer even wennen maar wel erg interessant en leerzaam. De werkwijze van de school is dat iedere student een eigen docent heeft en een eigen werkplek waar je op je eigen niveau spaans leert. De eerste les ging er dus vooral over om erachter te komen wat mijn huidige niveau was. Eerlijk gezegd viel het mij niet tegen wat ik allemaal al meekreeg van die eerste les. Mijn lerares is een aardige guatamalteekse dame die al wat ouder is en ( zo komt het op mij over ) erg ervaren is, prima lerares dus.

De tweede dag ´s ochtends om 8 uur begonnen. Wat overigens niet meeviel omdat de avond ervoor er mensen waren, die het tot hun taak hadden gemaakt, om mijn eerste vroege schooldag een zware dag te maken. Als je dan om 8 uur begint heb je 2 uur les en dan een pauze waarin het heerlijk is om even engels te mogen praten om vervolgens weer tot 1 uur spaans te moeten praten. Die middag ben ik verhuisd naar een student house, studentenhuis dus. Supergezellig allemaal, woon samen met 1 Nederlandse, 1 Oostenrijkse, 2 Engelsen, 2 Amerikanen (ze vallen gelukkig wel mee) en 1 Canadees. Grappig om weer een eigen kamer, een kledingrek en een bureau te hebben voor de verandering. Het zijn echte studentenkamers, heb echter wel 2 bedden waarvan 1 een 2-persoonsbed dus wel voldoende ruimte voor logees mocht er iemand langs willen komen.

Goed het reizigersleven is dus even op een laag pitje gezet. Zelfs in Antigua nog niet veel gezien, maar daar is nog tijd zat voor. Antigua is wel een erg leuke stad, er zijn hier vele mooie gebouwen en het is echt een studentenstad. Overdag zie je hier overal kinderen in schooluniformen lopen en ook een grote groep internationale studenten die net als ik spaans studeren. Wel opvallend is dat iedere winkel een gewapende beveiligings beamte (waarom gebruik ik dit woord niet vaker) heeft. Zelfs de subway heeft een beveiligins beamte met een shotgun Maar wees niet ongerust ik voel me hier gewoon velig.

De weekenden hier zijn chter een ander verhaal, de internationale studenten trekken er dan op uit om de omgeving van Antigua te verkennen. In mijn eerste weekend ben ik naar Lago Atitlan gegaan met 3 andere gasten van mijn school. Lago Atitlan is weer een van die plekken die echt uit een fotoboek komen met foto´s van swerelds mooiste plekken. Het meer wordt omringd door vulcanen en bergen. We hadden in hostel in het plaatsje santa cruz uitgekozen voor ons onderkomen voor het weekend. Het uitzicht is fenomenaal en het hostel had een fijne sfeer, klinkt een beetje vreemd maar bij gebrek aan betere woorden kies ik deze maar.

Op deze schittere plaats hebben wij diverse van van de mooie plaatsjes aan het meer bezocht en zijn naar een soort van nationaal park gegaan. In dit park hebben we apen, encinos (weet de vertaling niet) en vlinders gezien, oke dat laatste is niet zo indrukwekkend. De hoofdatractie van het park waren de ziplines. Ziplining lijkt een beetje op tokkelen alleen hang je hier aan een harnas en gaat het meer om het uitzicht en minder om de snelheid. Wel leuk om aan een lijn te hangen en over een dal van 40 meter boven de jungle. Ik was niet bekend met het concept maar het was zeker een leuke ervaring. We hebben ook nog een fantastische maaltijd genoten in sante cruz bij een rustiek hotelletje. Het was een 7 gangen dinner bij kaarslicht (geen electrischeteit daar). Wel grappig dat ze maar een tafel hebben en daar gaat dus iedereen aan zitten. Nou waren wij met z´n zessen dat was wel oke maar er was ook een pasgetrouwd stel die vonden het denk ik iets minder om op hun huwelijksreis te moeten eten met 6 vreemdelingen. Ook hebben we nog een keer gebarbecued (spelling??) bij ons hostel waarbij het thema crossdressing was. Laat ik het daar maar bij laten, de ongelukkigen onder jullie die facebook hebben zijn denk ik al genoeg getraumatiseerd.

Hier laat ik het even bij. Mocht het verhaal onsamenhangend overkomen dan klopt dat, het verhaal is geschreven in meerdere pogingen.

hasta la proxima historia

  • 05 September 2009 - 09:39

    Senor Perezoso:

    Zelfs met daglicht lukt het je niet om je ergens te orienteren maat...


  • 06 September 2009 - 15:44

    Marijke:

    Martin, ik ben benieuwd waar je student house staat. Ik vond Antigua een prachtig autenthiek plaatsje en ik genoot van de klederdrachten in alle blauwe nuances. Succes met je Spaans, geweldig dat je er aan begonnen bent. liefs, mam

  • 10 September 2009 - 08:18

    Wim:

    Hee Martin!

    Klinkt goed allemaal, niet verwacht dat je daar spaans ging leren!!

    Bij ons is alles ook goed, het weer is alleen niet optimaal (16 graden en bewolkt.. typisch nederlands ;) )

    Groetjes
    Je huisgenoot

  • 15 September 2009 - 09:41

    Frans:

    Ha Mardy!

    Alles goed? Zo te lezen iig wel. Ben benieuwd wat de volgende stempel in je paspoort wordt. en owja, post es ff wa foto's

    Mzzl franske


  • 15 September 2009 - 23:24

    :

    je hebt gelijk frans ik had een schop onder mijn kont nodig. Ben jij trouwens al op facebook te vinden, echt een must als je straks gaat reizen

  • 22 September 2009 - 01:51

    Martin:

    net 2 uur bezig geweest aan een nieuw verhaal, klapt de pc eruit. Verhaal zal nog wel even op zich laten wachten en lang niet zo goed zijn als het origineel.

  • 23 September 2009 - 07:19

    Janine:

    Heey Martin,

    Ik lees wel dat het goed met je gaat SUPER!
    Fijn he die goedkope drankjes overal (jammer dat je geen vrouw bent want dan zijn de drankjes nog goedkoper).
    Ik was vorig jaar ook bij lago atitlan en toen was het zwaar bewolkt zo ziet het er een stuk beter uit.
    Have fun

    XXX Janine

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Guatemala, Antigua

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 388
Totaal aantal bezoekers 101588

Voorgaande reizen:

23 Juli 2009 - 17 Februari 2010

Reis: Centraal America

07 Juli 2008 - 08 Oktober 2008

Reis: Zuid Oost Azie

28 Augustus 2004 - 25 Augustus 2005

Reis: Australie + Nieuw Zeeland

03 Januari 2012 - 30 November -0001

Business or Pleasure?

Landen bezocht: